Op weg naar de Dolomieten

3 juni 2012: Op weg naar de Dolomieten
De eerst dag rijden we een dikke 280 km en overnachten op de camperplaats in Aarbergen, een eindje onder Limburg aan de Lahn. We hebben veel regen onderweg. Dag 2 maken we een 14 km lange wandeling bij kasteel Hohenstein; een schitterende route door het Taunusgebergte. Af en toe een buitje, maar we zien ook de zon. Na de wandeling rijden we door naar Eltville am Rhein ,vlak bij Wiesbaden, waar we op een grote parking t.o. een Lidl overnachten. De dag erna rijden we een flink eind zuidwaarts. Net voor München zoeken we de camperplaats bij een groot camperbedrijf (Freistaat) in Sulzenmoos op. Het is er vreselijk druk met camperaars die het bedrijf bezoeken. We wandelen naar het dorpje en kopen wat (lokaal) bier en groente bij een natuurwinkel. Gelukkig de hele dag zon gehad! De dag erna gaat het de Beierse Alpen in. Bij Bad Tölz is een mooie wandeling uitgezet; wel wat lang voor 1 dag, dus lopen we ‘m in 2 stukken. Een heel eind gaat het langs de snelstromende Isar. Het is er druk met fietsers en wandelaars. Er is schitterend weer voorspeld en de dag erna is het een vrije dag in Beieren (Sacramentsdag). We overnachten op een mooi plekje aan de Isar. De hele ochtend worden er kerkklokken geluid en kanonsschoten gehoord. De wandeling is heel afwisselend: door dorpjes en langs boerderijen, dwars door de bloeiende weidevelden, over bruggetjes en door een stuk bos en natuurlijk ook weer langs de Isar. We horen in de verte een blaaskapel, maar als we dichterbij zijn gekomen zitten ze al aan het bier! Het is erg warm vandaag en op onze overnachtingsplek in Einsiedl aan de Walchensee gaan de stoeltjes naar buiten en de luifel uit. Tot half 9 zitten we buiten. Morgen door Oostenrijk en Italië in. Dan gaat het echte 'werk' beginnen.

8juni2012. De grens over naar Italië, (Vipitano en Stanghe).
Vannacht om half 4 werd ik wakker omdat Nart riep: er loopt een muis ! Inderdaad ik zag ‘m ook. Nart zet de deur open en jaagt ‘m weg. We vragen ons nog lang af hoe die is binnen gekomen. We rijden naar Italie over wegen waar geen tolvignet nodig is. Het is een schitterende route. Rond het middaguur, nadat we in Innsbruck boodschappen hebben gedaan en hebben getankt gaan we de Brenner over, verlaten we de Alpen en rijden Italië, de Dolomieten in en vervolgen de route over 'gratis' wegen. Eerst bezoeken we Vipitano; de camperplaats bij de kabelbaan is 's nachts voor campers verboden. De steden en dorpen hier in Alto Adige of Süd Tirol hebben allemaal dubbele namen. Vipitano (of Sterzing) is een mooi stadje met een oud centrum. We vinden achter de kerk onze 1e Italiaanse cache. Dan gaan we door naar Racine(Ratschings). Dit is de naam voor een gebied ten oosten van Vipitano. Vlak voor Stanghe vinden we het parkeerterrein bij een sportcomplex. Het ligt prachtig tussen de bergen. Hier blijven we vannacht. We wandelen naar het dorpje 400m verderop. Er loopt hier o.a. een prachtige wandelroute naar de Gilfenklamm (een diepe kloof met spectaculaire waterval). Het is te laat om daar nu nog heen te lopen (ong 1 uur klimmen), bovendien is de kassa gesloten. Ja, er moet betaald worden; het pad er naar toe is particulier bezit!

9 juni 2012 van Stanghe via Chiusa (Klausen) naar Villanders.
De wandeling door de Gilfenklamm kost €3,50 p.p. En dat bedrag is tot op de laatste cent verantwoord. We krijgen een prachtige wilde beek te zien met vele diverse zeer spectaculaire passages. Het pad is goed onderhouden. Toch glijd Nart op een gegeven moment onderuit, hetgeen hem zijn broek kost. Gelukkig is er verder niets mis, alleen de knie en arm een beetje geschaafd. Om half 11 bereiken we de andere de waterval boven aan de weg. Via wandeling 25 lopen we over 'almen' naar Pardaun en Stange en terug naar de parking. Om 12.40 komen we in Brixen aan, waar we ‘n camperplaats gaan bekijken. Ondanks de vele borden die vertellen, dat er niet 'gekampeerd' mag worden, vertellen andere borden, dat er water en wc's geloosd kunnen worden bij een ESSO station 300 m verderop aan de doorgaande weg. Na de lunch kijken we ook daar even. Onder politie-escorte komen honderden motorrijders voorbij. In Chiusa stoppen we voor Camping Gamp precies tegenover een kasteel dat hoog op de rotswand aan de andere kant van de rivier staat. We controleren het camperterrein voor de camping. We parkeren daarna wat verderop bij de spoortunnel en lopen een rondje door de oude stad Chiusa en vinden een cache bij uitzichtpunt Dürerstein. Die was hier lang geleden schilderde het landschap! We verder, de berg op bij Villanders. Echt bergop via tientallen haarspeldbochten tot we bij de Parndle Hof op 1450 m aankomen. Onderweg uiteraard steeds mooier zicht op de bergen om ons heen. De camperplaats is niet er meer. De eigenaar heeft er geen vergunning voor gekregen! We mogen vanavond echter op het platje boven de boerderij overnachten. We proberen onze tv-dongle en de Bavariablikjes-antenne uit. We hebben een enorm aantal tv-zenders op de pc: 59! Buiten de Italiaanse, ook Oostenrijkse en een Beierse! Op de ORF kunnen we dan om 18.00 zien hoe Nederland zijn 1e wedstrijd in het EK met 0-1 van Denemarken verliest. Ondanks vele kansen geen goals gemaakt. Wat later kijkt Nart nog Duitsland-Portugal (1-0).

10 juni 2012. Van Villanders via Bolzano (Bozen) naar Siusi (Seis)
Over de Brennerstraße gaat het richting Bolzano. We bekijken de camperplaats Kollmann Stop in Kollmann/Barbiano. Een plek, die zeer lawaaierig is vanwege veel verkeer er om heen. We rijden onder de staanders van de snelweg en langs de rivier de Eisarc naar Bozen. Hier controleren we 2 camperplaatsen. Dan gaat het richting Merano. In Gargazzon is een camperplaats bij een boerderij. De eigenaresse vertelt honderduit over allerlei zaken, die hier in de buurt te bewonderen zijn. We willen hier in de buurt graag een 'Walenwandeling' maken maar omdat de weersvoorspellingen niet echt goed zijn, besluiten we die tot de terugweg te bewaren. We gaan dus weer terug richting Bolzano en pikken op de korte boswandeling 2 caches op tussen Terlan en Siebeneich. We zien her en der wijnbouw. Bij de grote vesting/museum Sigmundskron zoeken we een cache op aan de Reinhold Messnerweg. Het is hier ergorm druk met dagjesmensen. We crossen vervolgens Bolzano door. Net na Blumau gaat het weer bergop. Nu via Sankt Anton naar Seis am Schlern. Daar vinden we een mooi plekje bij de cabinelift, die de Schlern opgaat. Nog lange tijd gaan die cabines omhoog en omlaag. Nadat Nart Spanje-Italië gezien heeft, gaan we in de pizzeria een heerlijke pizza eten.

Els

Erg gezellig om weer mee te reizen. Die muis!!! Jemig deed me weer terugdenken aan mijn periode Raphaelstraat. Daar hadden we ook regelmatig Iene Mienies op bezoek. Hier gelukkig niet. Hier was het weer ook niet best. Gisteren een ware wolkbreuk met onweer en jawel fikse bliksem. Gelukkig was Marianne net veilig terug thuis. Ze was hier voor het prive concert van Mira van afgelopen zondag. Dat trouwens helemaal super was. Als je tijd en zin hebt, kun je foto's en ook een filmpje waarop ze zingt, vinden op mijn facebookprofiel. Wij zijn intussen gepakt en vliegen vannacht naar Tunesie. Veel liefs en een fijne veilige reis toegewenst. Lammert en van mij

greta

nard doe jij wel voor zichtig goed kijken waar je je voeten neer zet,want een uit glijder is zo gedaan,prachtig de foto,s en jullie vertoeven in een mooi land,groetjes greta.

joke

Heerlijk om te lezen dat iedereen zo op zijn/haar eigen wijze geniet.....!
Veel plezier allemaal..
Liefs Joke

henk en maria

hallo vacantie luiten!
Weer lekker op weg naar het schone Italie'
Jullie zullen zeker genieten van dit prachtige land ,
dat zo veel heeft te bieden
Veel plezier ,goed weer, en een behouden vaart ,.

wensen wij jullie aan het begin van deze vacantie van
harte toe.

Groetjes Henk en Maria.