weer de bergen in ....

30-06-2012 Naar de Monte Bondone
Ten noorden van het Gardameer is de Monte Bondone een soort voortzetting van de Monte Baldo. Het is vooral bekend door de bijzonder rijke alpenflora met een botanische tuin en een proefstation. Deze streek is ons doel voor de komende dagen, niet alleen om de voorspelde hitte te ontvluchten, maar ook om hier te wandelen. Tegen elven zijn we weg uit San Giacomo. Het gaat door Brentonico en Mori (waar we wat boodschappen doen) en we nemen de afslag naar Arco via een klein weggetje hoog de berg op. Het is er gelukkig niet druk, maar af en toe moeten we stapvoets een tegenligger passeren of een van de tientallen haarspeldbochten nemen. Arco is een schilderachtig stadje omgeven aan west, noord en oostkant door hoge bergen. Het ligt in een prachtig dal met subtropische plantengroei. Ten noorden van Dro stoppen we aan het lago da Cavedine. We picknicken er op een mooi rustig plekje en sms'en even een felicitatie naar broer Trienco die vandaag verjaart. Via een vernieuwde bergroute gaan we dan richting Vason om daar de camperplaats op te zoeken. De laatste kilometer is echter afgesloten voor een of ander evenement, een wielerwedstrijd?? We draaien om en rijden terug naar een grote parking bij de botanische tuin van Viote en zien er meerder campers staan. Het blijkt een nieuw aangelegde camperparking te zijn. Prima plek om te blijven. We zitten een tijdje buiten, maken een korte wandeling om een beschermd terrein heen waar zeldzame planten staan. Overal zijn mensen aan het recreëren (zonnen, wandelen, picknicken, volleyballen), er is een groot speelpark waar het echter niet druk is. Het is hier uitstekend, we blijven morgen ook nog hier...en ook niet onbelangrijk : er is tv-ontvangst dus Nart kan de finale EK kijken.

Zondag 1 juli 2012 Monte Bondone
Ook al hadden we vandaag verder gewild, het had niet gekund want de route richting Trento is nog steeds dicht. Het evenement via de vele haarspeldbochten is een auto-ralley. We lopen even de 800 meter omhoog naar de finish... Het is er razend druk; 10 euro als je wilt kijken. We gaan terug om een uitgezette wandeling te maken vanaf de botanische tuin, waar een infobord een aantal mogelijkheden aangeeft en we kiezen een rondje. Wat we niet goed zien is hoe de hoogteverschillen zijn, maar daar zijn we snel genoeg achter: eerst een heel eind het dal in, dan een fikse klim over een bergtop en dan weer omlaag. Al met al zijn we vier en een half uur op pad over een schitterende route. Wat een bloemen zien we weer en telkens die we nog niet eerder zagen. Gelukkig loopt het grootste gedeelte door de bossen, dus in de schaduw, want ook vandaag zijn staat de thermometer tegen de 40°. 's Avonds dan de finale Italië - Spanje. De parking is uitgestorven. Een telefoontje van Harold; of we het leuke filmpje al hebben gezien???? Voor Narts verjaardag heeft Esther een felicitatievideootje van de kleinkinderen op facebook gezet en wij hebben al langer dan een week geen internet!!!

Maandag 2 juli 2012 Via Trento naar Cavalese
Vandaag dan de afdaling naar Trento via het racecircuit; wij doen het rustig aan. In Trento is het zooo heet dat we besluiten om nu niet het oude centrum te bekijken maar, door te rijden weer de bergen in. Dat scheelt toch al gauw een graad of 10! En het waait er meer. We gaan noordoostelijke richting de Val di Cembra in waar de rivier de Avisio stroomt. We rijden via de steile berghellingen, waar op hooggelegen terrassen wijngaarden liggen afgewisseld met akkers, en naaldbossen. Bij Cembra(667m hoog) liggen de aardpiramiden van Segonzano. Dat zijn spits toelopende staketsels van morenpuin die potsierlijk zijn bekroond met grote dekstenen. Aan het begin van het pad naar de piramiden is een parking met kiosk en terras. Het is stevig klimmen over een keienpad; 30 minuten naar de 1e groep en daarna nog 40 minuten naar groep 2 en 3. Maar het is de moeite waard, ondanks de hitte. Pas aan het eind van de middag stoppen we in Cavalese. Bij het ijsstadion en cabinelift is een grote parking waar ook campers mogen staan. We staan hoog boven de rivier en het uitzicht is weer schitterend! Morgen eerst een internet opzoeken om het reisweblog bij te werken en de mail en facebookberichten te lezen. En daarna zien we wel weer.

3 juli 2012 Cavalese
Vandaag doen we het rustig aan, we blijven in Cavalese. Om 10.30 lopen we via het I-kantoor naar de bibliotheek, waar ik het reismee-verhaal bij werk. We bekijken de video, die Esther van de kinderen maakte, ter gelegenheid van Nart's verjaardag! Feija zingt uit volle borst 'in de Glolia' en Rohan doet kunstjes. Keileuk! Om 12 uur kuieren we via het mooie park 'Parco della Pieve' met een mooie Mariakerk uit 1124 naar de parking terug. Na de lunch en verslag bijwerken gaat het om tegen vieren via het park en de Banco de la Réson (waar vroeger de notabelen van de stad beraadslaagden en recht spraken) het centrum in. We kijken er even rond, vooral de 'Palazzo della Comunitá Generale di Fiemme' is bezienswaardig. (Een voormalige zomerresidentie van de bisschoppen van Trento, daterend uit de 16e eeuw) We doen dan boodschappen bij de COOP en lopen al winkeltjes kijkend weer terug naar de camper. We kijken even de finish van de Tour de France. De avond wordt ingeluid door een stevige, korte onweersbui.

4 juli 2012 De Cermis op.
Vandaag een mooie dag voor een flinke wandeling. We nemen net na tienen de cabinelift naar boven de Cermis op. Die gaat eerst naar beneden en de rivier de Avisio over en dan steil omhoog de berg op. Voor €5,00 p.p zijn we boven en dat is een koopje; de meeste kabelbanen zijn belachelijk duur! Op 1250 m kijken even op de vrij druk bezochte 'speelwei' rond en beginnen dan met de wandeling L08, die ons weer het dal in moet voeren. Het is opnieuw heerlijk wandelweer, toch komen we onderweg slechts enkele mensen tegen. Het gaat over gemakkelijke brede grintpaden. Aan de hand van een kaartje kunnen we de route bepalen en ook van de ene naar de andere overgaan. Op zeker moment zien we een bordje naar 'Colonne Casaia'. Ondanks dat we niet weten wat dat moet zijn gaan we er heen! Na zo'n 500 m klimmen komen we bij 2 bomen van meer dan 30 m hoog. Kaarsrecht. De hoogste in de verre omgeving, staat er bij. Zoals steeds de laatste dagen zien we massa's Gevlekte orchissen. Het aantal andere bloemen is misschien niet erg groot, maar er staan altijd wel weer aparte bij. Heel veel vlinders ook hier. We lopen naar het oorspronkelijke pad terug en omlaag door uitgestrekte sparrenbossen tot aan de Agritur Salanzada, een uitspanning aan een grote wei met koeien, allemaal voorzien van een bel: een concert van jewelste. We lopen om de wei heen en volgen dan de lichtgroene route: Sentiero Avventura, misschien wat meer afwisseling? Al gauw moeten we slalommen om koeienflatsen, modderpoelen oversteken, hellingen op en af, stroompjes oversteken en over smalle bospaadjes onze weg zoeken. Ja dat is een stuk avontuurlijker...en neemt meer tijd in beslag; maakt niet uit: tijd zat. Uiteindelijk komen we weer op de bredere paden uit en bereiken het dalstation Fondovalle. Hier moeten we nog een eind langs de rivier lopen voor we de brug kunnen oversteken en aan de klim omhoog naar Cavalese kunnen beginnen. Het laatste deel van de wandeling krijgen we nog wat druppels van een onweersbui over ons heen, maar die is zo weer over. Tegen half vier zijn we terug bij de camper en kunnen aan de lunch beginnen. We hadden niet verwacht zo lang onder weg te zijn...maar het was een prachtige wandeling!! Na een poosje rust ga ik nog even bij de Spar wat boodschappen doen en Nart kijkt naar de finish van de tour.

5 juli 2012 Naar Natuurpark Monte Cordo (Trodena)
We lozen wc en water bij Latemar achter Predazza, waar we al eerder waren. Vervolgens rijden we terug naar Cavalese richting Oro. Onderweg stoppen we even bij de camperplaats bij het dalstation van de Cavalese cabinebaan; een mooi plekje. Daarna stoppen we bij de waterval ( Cascata) net over de brug een eindje buiten Cavalese. Een mooie volle waterval, die de nodige bezoekers trekt. Om 12.00 uur rijden we Südtirol weer in. Duits is weer de voertaal hier. Op een kleine parking, waar de bus draait vinden we een alleraardigst plekje voor vannacht. Na de lunch wandelen we op ons gemak door dit pittoreske dorp . We bekijken het Naturparkhaus. De ontvangstzaal is van houten 'pilaren' voorzien, waar kleine afbeeldingen in gebeeldhouwd zijn. Verhaaltjes uit de streek worden in drie verschillende dialecten vertelt. De Duitse en Italiaanse tekst staat er naast. Er is veel informatie over dieren in dit park. Boven is een uitgebreide collectie levende slangen, die hier in de buurt leven. Morgen willen we hier een lange wandeling maken uit de ANWB-Actief gids. Bij het I-kantoor vinden we een panoramakaart van de omgeving, waar ook de wandeling op staat. Vandaag is Flip jarig, we sturen een felicitatie smsje, maar ik krijg een berichtje terug dat de ontvanger geen idee heeft wie ik ben. Hebben we het verkeerde nummer??? Nou Flip dan bij deze: HARTERLIJK GEFELICITEERD!!!

6 juli 2012 Naar Lago di Caldero (Kalterer See)
We zijn er laat uit deze morgen. De regen rammelt nog tot half elf op het dak en de vooruitzichten voor vandaag zijn slecht. Geen wandeling hier in Monte Corno helaas. Om 11.15 vertrekken we uit een nevelig Truden. Via Mühlen en Glen gaat het het dal in. Onderweg begint het enigszins op te klaren. We doen boodschappen bij de SPAR in Auer. De temperatuur hier (op ca 200 m) is aanzienlijk beter dan in Truden (1127 m). Aan de weg direct na de stad liggen uitgestrekte appelboomgaarden en wijnbouwvelden. We rijden weer bergop, nu langs de Kalterer See door St. Joseph am See en Kaltern in de richting van Altenburg. Bij sportvelden tegen een groot bos aan vinden we tegen 1 uur naast een kersenboom een mooi plekje op de parking. Hier begint wandeling 14 (door de Rastenbachklamm) uit onze ANWBgids en is geschikt om te overnachten.
In een klein uurtje lopen we door heel aardige bossen naar Altenburg. Het kerkje van Altenburg ziet er heel mooi uit, met een oude fresco op de buitenmuur. Net buiten het dorp ligt een schitterend panoramapunt met zicht op de Kalterer See en de bergen er achter. We dalen iets af naar de ruïne van het St. Peter kerkje uit de 4e eeuw! Dan volgt de klauterpartij door de Rastenbachklamm. Vele smalle trappen vergemakkelijken de afdaling naar de bodem van het dal. We komen over een hangbrug en lopen er even later onderdoor. Uiteraard lopen we even naar de hoge waterval. Over de rode rotsen en trappen klimmen we naar een ander uitzicht. We dalen weer af, lopen even tussen appelbomen en druivenstruiken door en moeten dan weer het bos in met vele bochtige, stijgende paden, steeds de bordjes en rood-witte tekens volgend, om uiteindelijk weer op de parkeerplaats uit te komen. Om 17.30 zijn we weer terug. De merels en lijsters in de kersenboom vieren nog steeds feest.