Het laatste stuk naar huis

15 juli 2012 Wandeling bij Oberstaufen dan door naar Tuttlingen.
Van tien tot drie maken we wandeling 1 uit de Dumontgids:Oberstaufens Paradeweg. Er is voor vandaag weliswaar niet zo'n goed weer voorspeld, maar we willen deze 15 km lange route wel doen. We wachten dus tot het droog is. Via het Kurhaus lopen we een bospad op dat in 1 uur naar de 'Kapf' klimt .(998m) Deze Kapf is een mooi panoramapunt met weids zicht over weiden en bergen. We dalen af naar een grote uitspanning Berghof im Paradies. Daar was gisteren zo te zien een groot festijn. Mensen zijn nu bezig tafels, banken en biertenten te bergen. Beneden de Berghof steken we bij Laufenegg de Deutsche Alpenstrasse over en dalen langs enkele boerderijen af in de richting van de Eibelesmühle. Na de boerderijen verandert de smalle asfaltweg in een grintpad en na een hek met draaipoortje in een zandpad over weiden. We komen langs de waterval in de Eibelesbach. Daar is ook de 'Eibelesmühle' en de brug (tevens grens met Oostenrijk) over deze beek. Even verder na een mooie Mariakapel begint het hard te regenen. We hebben mazzel dat daar een bushokje staat. Daar schuilen we en eten meteen maar onze boterhammen op tot het weer droog is. In een weide bocht gaat het naar een overdekte brug en direct opnieuw een houten brug, die tevens de grens is . Houten brug en regen: even niet opletten en Nart ligt onderuit en smakt op de planken; knie kapot en pijnlijke heup... Gelukkig functioneert alles nog. Het gaat Aach door, waar het oude kerkje ' Mariaschnee' gerestaureerd wordt; we kunnen het dus niet van binnen bekijken. Via het stuwmeertje volgen we de rivier de Weissach helemaal tot het dorpje Weissach. Een 18% helling daar brengt ons omhoog naar een voetgangersbrug, die toegang geeft tot het centrum van Oberstaufen. Terug bij de camper drinken we wat en besluiten vandaag nog een eindje te rijden naar Tuttlingen aan de Donau, zo'n 125 km. We waren daar al eerder vorig jaar op weg naar Hongarije.

16 juli 2012. Internetten in Tuttlingen en rit naar Beerfelden.(Odenwald)
Om half elf lopen we het centrum in. Op het centrale plein en omgeving is nu een groentemarkt. We gaan op een bank zitten in de WIFI-zone en zetten weer het een en ander op reismee. Een felicitatie via facebook naar Frank en de mail even doorgekeken. Nog even bij de bakker langs en terug naar de mooie camperparking vlak aan de Donau. Nog even vuil water lozen en we kunnen verder. Bij Rottweil gaan we de snelweg naar Stuttgart op. Snelwegen zijn meestal saai en deze is geen uitzondering. Om half vier gaan we van de snelweg af en de D27 op die de Neckar volgt. Dit is een heel aardig traject. Op plekken waar het rivierdal vrij smal is, staan kastelen op de heuvels. Daar zijn fraaie exemplaren bij. Verder is er een heel mooi fietspad. Om 16.30 uur stoppen we op de camperplaats in Beerfelden, een rustige plek achter een groot sportterrein. We lopen een rondje door het centrum van Beerfelden. We vinden er de bron van het riviertje de Mümling, waar we vorig jaar langs liepen bij Michelstadt. Tegen zessen zijn we weer terug bij de camper. Het was de hele dag droog!!!

17 juli 2012 Wandeling in Odenwald
Het is een wat miezerig begin van de dag. We rijden naar Grasellenbach om daar te beginnen net een wandeling. De plaats waar we kunnen parkeren blijkt afgesloten dus rijden wedoor naar Hammelbach (daar komt de route ook langs). We vinden er een plekje en kunnen starten. We bekijken eerst in Hammelberg de restanten van een kapel uit de 14e eeuw. Typisch is dat er twee dennenbomen boven op groeien. De wandeling verloopt goed tot dat we vanuit Wahlen door het bos om een bergtop heen moeten. De beschrijving is wat vaag en na een half uurtje komen we erachter dat we een rondje hebben gelopen: we komen weer in Wahlen uit! Dan lopen we de 2 km naar Grasellenbach maar via de weg. Vandaar gaat het door een dal terug naar Hammelberg. Halverwege komen we bij Café Konditorei Bauer waar we even aanleggen. Wel 20 verschillende soorten taarten staan er in de vitrine....Het is er behoorlijk druk. Dan is het nog een half uurtje terug naar de camper. We rijden dan nog een kleine 20km door naar de camperplaats in Lindenfels. ‘s Avonds lopen we nog even een ronde door de historische binnenstad. En bekijken de restanten van het kasteel, wat oude kerken en er is mooi zicht over de omgeving.

18 juli 2012 Naar Oberwesel
Met verbijstering horen we van Niels dat het gemeentehuis van Waalre is afgebrand. We rijden naar de camperplaats in Oberwesel aan de Rijn. We krijgen een mooi plekje pal aan het water; het weer is prima. Hier is internet dus het eerste wat we doen is het laatste nieuws uit Waalre opzoeken. De rest van de middag zitten we lekker buiten en kijken naar alles wat er langs komt varen, rijden (lange goederen treinen aan de overkant) en vliegen. Aan het eind van de middag klimmen we nog even naar de Schönburg die op de helling achter ons ligt. We zien tegen de helling aan de overkant herten, reeën en moeflons rondscharrelen.
19 juli 2012 Op bezoek bij John en Annelies in Boppard
Tegen elven zijn we bij John en Annelies, die zo'n 20 km verderop in Boppard wonen. Er is weer aardig wat bij te kletsen. ‘s Middags maken we een korte wandeling door het bos vlak achter hen en tegen vijven rijden we naar Alken aan de Moezel (10 km) waar wij willen overnachten en waar we samen een wijntje gaan drinken en een hapje eten. Het is erg gezellig deze laatste dag van onze trip. Morgen zijn we weer thuis!